Winners And Living Legends
 Dagen før det løb, der skal afgøre, om Nicolaj Møller Madsen kan kalde sig europamester i motorsportens GT4-klasse står han på et hotelværelse og pakker 110 goodiebags. Derefter går han møjsommeligt rundt på hotellet og deler hver eneste ud. I posen er blandt andet en t-shirt og teksten til en fællessang, der skal være med til at skabe stemning på lægterne til morgendagens løb. Som assistenter har han sine forældre og sin gamle mormor.   Ingen stenrig far  Mange af racerkørerne i GT4-klassen har en enkelt storsponsor eller to. Men ikke Nicolaj Møller Madsen. Derfor står der 110 mennesker i ens trøjer med hans navn på og hujer og synger, da han i september 2018 kører over målstregen som europamester. For selvom han har et årsbudget på 3,8 millioner kroner, så kommer han ikke fra en stenrig familie med et pengestærkt netværk i ryggen som mange af hans modstandere. Pengene skaffer han i stedet fra sit sponsornetværk, Race Club, hvor han samler erhvervsfolk til gokart-løb, god mad og oplevelser, som man normalt ikke kan købe sig til.

Nicolaj Møller Madsen

I en sport, hvor penge er altafgørende, har mekanikersønnen Nicolaj Møller Madsen været nødt til at finde sin egen vej. I 2018 bar hans hårde arbejde på kontoret og foran rattet frugt, da han blev europamester i GT4-klassen. Næste skridt er at blive fabrikskører, så han kan overlade financieringen til en bilfabrikant. 

Tekst: Rikke Bolander

 Dagen før det løb, der skal afgøre, om Nicolaj Møller Madsen kan kalde sig europamester i motorsportens GT4-klasse står han på et hotelværelse og pakker 110 goodiebags. Derefter går han møjsommeligt rundt på hotellet og deler hver eneste ud. I posen er blandt andet en t-shirt og teksten til en fællessang, der skal være med til at skabe stemning på lægterne til morgendagens løb. Som assistenter har han sine forældre og sin gamle mormor.   Ingen stenrig far  Mange af racerkørerne i GT4-klassen har en enkelt storsponsor eller to. Men ikke Nicolaj Møller Madsen. Derfor står der 110 mennesker i ens trøjer med hans navn på og hujer og synger, da han i september 2018 kører over målstregen som europamester. For selvom han har et årsbudget på 3,8 millioner kroner, så kommer han ikke fra en stenrig familie med et pengestærkt netværk i ryggen som mange af hans modstandere. Pengene skaffer han i stedet fra sit sponsornetværk, Race Club, hvor han samler erhvervsfolk til gokart-løb, god mad og oplevelser, som man normalt ikke kan købe sig til.

Dagen før det løb, der skal afgøre, om Nicolaj Møller Madsen kan kalde sig europamester i motorsportens GT4-klasse står han på et hotelværelse og pakker 110 goodiebags. Derefter går han møjsommeligt rundt på hotellet og deler hver eneste ud. I posen er blandt andet en t-shirt og teksten til en fællessang, der skal være med til at skabe stemning på lægterne til morgendagens løb. Som assistenter har han sine forældre og sin gamle mormor.

Ingen stenrig far
Mange af racerkørerne i GT4-klassen har en enkelt storsponsor eller to. Men ikke Nicolaj Møller Madsen. Derfor står der 110 mennesker i ens trøjer med hans navn på og hujer og synger, da han i september 2018 kører over målstregen som europamester. For selvom han har et årsbudget på 3,8 millioner kroner, så kommer han ikke fra en stenrig familie med et pengestærkt netværk i ryggen som mange af hans modstandere. Pengene skaffer han i stedet fra sit sponsornetværk, Race Club, hvor han samler erhvervsfolk til gokart-løb, god mad og oplevelser, som man normalt ikke kan købe sig til.


  We Support Møller Madsen  Det var 110 af dem, der havde taget turen ned til hjemmebanen Nürburgring i Tyskland, hvor han blev kåret som Europas bedste. ”De fleste af mine modstandere har en meget, meget rig far og en ung stedmor, der er med ude og se dem køre race, ellers har de én sponsor,” griner han. ”Det her er ikke normalt. Det at have 110 sponsorer i ens polo-trøjer, hvor der står ”We Support Møller Madsen” og bare stod og sang. Det er en kulmination af alt det, jeg har gjort derhjemme med sponsorer. Det har gjort det muligt at blive racerkører og gjort det muligt at lave sådan et resultat. Og at de så var med til at fejre det. Alt gik op i en højere enhed”.   Far lukkede kassen  Fra Møller Madsen startede i gokart som fire-årig til han, han var 20 år, havde han faktisk en hovedsponsor. Han gik under navnet ”far”. Men da han havde brugt henimod 3,5 millioner kroner på sønnens karriere sagde han stop, og det blev udgangspunktet for Race Club. For der skal penge til. Mange penge. For indtil man bliver såkaldt fabrikskører for Audi, Mercedes eller en af de andre spillere, så står den enkelte racerkører selv for financieringen. Selv regningen for en smadret lygte eller kofanger lander hos racerkøreren selv. Og fordi formålet med GT-klassen er for producenterne at vise de biler frem, som man kan købe i butikkerne, hvis man har penge nok, så har bilerne helt almindelige sidespejl, blinklys og kofangere.

We Support Møller Madsen
Det var 110 af dem, der havde taget turen ned til hjemmebanen Nürburgring i Tyskland, hvor han blev kåret som Europas bedste.
”De fleste af mine modstandere har en meget, meget rig far og en ung stedmor, der er med ude og se dem køre race, ellers har de én sponsor,” griner han.
”Det her er ikke normalt. Det at have 110 sponsorer i ens polo-trøjer, hvor der står ”We Support Møller Madsen” og bare stod og sang. Det er en kulmination af alt det, jeg har gjort derhjemme med sponsorer. Det har gjort det muligt at blive racerkører og gjort det muligt at lave sådan et resultat. Og at de så var med til at fejre det. Alt gik op i en højere enhed”.

Far lukkede kassen
Fra Møller Madsen startede i gokart som fire-årig til han, han var 20 år, havde han faktisk en hovedsponsor. Han gik under navnet ”far”. Men da han havde brugt henimod 3,5 millioner kroner på sønnens karriere sagde han stop, og det blev udgangspunktet for Race Club.
For der skal penge til. Mange penge. For indtil man bliver såkaldt fabrikskører for Audi, Mercedes eller en af de andre spillere, så står den enkelte racerkører selv for financieringen. Selv regningen for en smadret lygte eller kofanger lander hos racerkøreren selv. Og fordi formålet med GT-klassen er for producenterne at vise de biler frem, som man kan købe i butikkerne, hvis man har penge nok, så har bilerne helt almindelige sidespejl, blinklys og kofangere.

  Strategi og økonomi  For at holde økonomien på et niveau, der ikke er helt uopnåeligt, er der to kørere per bil i GT4-løbene. Og her er den 26-årige danskers forretningsmæssige evner nyttige. ”Jeg er forsvarende europamester, så jeg kunne lidt arrogant gå ud og sige, ’hey, jeg vil ikke betale så meget for at køre i år, I må finde en, der kan betale det meste, men så er han til gengæld sikker på, at han har en hurtig medkører.” Sådan endte han med sin nuværende makker, der er hurtig, men ikke nær så hurtig som europamesteren. Til gengæld for at dække størstedelen af regningen får den ikke så erfarne kører mere tid på banen, feedback og hjælp til at indstille bilen. ”Det er jo lidt en sjov opgave, for det er hele tiden min opgave at gøre ham hurtigere. Men den dag, han er hurtigere end mig, er han min værste konkurrent, fordi vi kører i samme bil. Det er et pres, fordi jeg skal lære fra mig, og jeg skal give køretid fra mig, fordi han betaler mest. Men han må aldrig køre fra mig.”   Den største anerkendelse  For en med Nicolaj Møller Madsens succes på banen bliver det dog billigere og billigere. ”I år er et af mine billigste år som racerkører, for Audi betaler en del, fordi jeg har leveret nogle gode resultater.” Ambitionen er at blive fabrikskører i GT3-klassen. For i modsætning til meget motorsport og ikke mindst GT4-klassen, så kan man ikke købe sig til en plads som fabrikskører. ”Om du så havde 100 millioner i banken, ville du ikke kunne få den anerkendelse. Det er udelukkende talent. Så det er mit mål. Fabrikkerne skal sige, ’vi er nødt til at have dig i vores bil, for vi vil ikke have, du kører i nogen andres’”. Han fortsætter gerne karrieren hos Audi, som han har været hos i fem år, men det er ikke afgørende. ”Jeg har en drøm om, at det skal være hos Audi, lige indtil den dag, Mercedes ringer. Man kan sige, man er jo ikke mere loyal end den dag, en fabrik ringer og siger, vi vil gerne give dig løn for det her.”

Strategi og økonomi
For at holde økonomien på et niveau, der ikke er helt uopnåeligt, er der to kørere per bil i GT4-løbene. Og her er den 26-årige danskers forretningsmæssige evner nyttige.
”Jeg er forsvarende europamester, så jeg kunne lidt arrogant gå ud og sige, ’hey, jeg vil ikke betale så meget for at køre i år, I må finde en, der kan betale det meste, men så er han til gengæld sikker på, at han har en hurtig medkører.”
Sådan endte han med sin nuværende makker, der er hurtig, men ikke nær så hurtig som europamesteren. Til gengæld for at dække størstedelen af regningen får den ikke så erfarne kører mere tid på banen, feedback og hjælp til at indstille bilen.
”Det er jo lidt en sjov opgave, for det er hele tiden min opgave at gøre ham hurtigere. Men den dag, han er hurtigere end mig, er han min værste konkurrent, fordi vi kører i samme bil. Det er et pres, fordi jeg skal lære fra mig, og jeg skal give køretid fra mig, fordi han betaler mest. Men han må aldrig køre fra mig.”

Den største anerkendelse
For en med Nicolaj Møller Madsens succes på banen bliver det dog billigere og billigere.
”I år er et af mine billigste år som racerkører, for Audi betaler en del, fordi jeg har leveret nogle gode resultater.”
Ambitionen er at blive fabrikskører i GT3-klassen. For i modsætning til meget motorsport og ikke mindst GT4-klassen, så kan man ikke købe sig til en plads som fabrikskører.
”Om du så havde 100 millioner i banken, ville du ikke kunne få den anerkendelse. Det er udelukkende talent. Så det er mit mål. Fabrikkerne skal sige, ’vi er nødt til at have dig i vores bil, for vi vil ikke have, du kører i nogen andres’”.
Han fortsætter gerne karrieren hos Audi, som han har været hos i fem år, men det er ikke afgørende.
”Jeg har en drøm om, at det skal være hos Audi, lige indtil den dag, Mercedes ringer. Man kan sige, man er jo ikke mere loyal end den dag, en fabrik ringer og siger, vi vil gerne give dig løn for det her.”

Video: Kasper Sveistrup - http://www.frame2film.com

Nicolaj Møller Madsen:
YouTube: http://bit.ly/2KXtltI
Instagram: http://bit.ly/342woID
Facebook: http://bit.ly/2L0QUBS
Hjemmeside: http://bit.ly/2PgTx6V
Race Club hjemmeside: http://bit.ly/2LcIq9B